အဘိဓမၼာတရားေတာ္ အေၾကာင္း သိမွတ္ဖြယ္ (၁၆)
--အဟိတ္စိတ္ (၁၈) ပါး--
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတည္းဟူေသာ မေကာင္းေသာဟိတ္ႏွင့္ မယွဥ္ရုံသာမကအေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ တည္းဟူေသာ ေကာင္းေသာအေၾကာင္း တုိ႔ႏွင့္လည္းအတူတကြမျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဟိတ္-ေလာဘစေသာ အေၾကာင္းကင္းေသာ စိတ္ဟုေခၚသည္။
--အဟိတ္ အကုသလ ၀ိပါက္စိတ္ (၇) ပါး--
ဤ စကၡဳ၀ိညာဏ္စေသာစိတ္မ်ားသည ္ ေလာဘစေသာဟိတ္ကင္းလ်က္ (အဟိတ္)
မေကာင္းေသာ (အကုသ လ) အက်ိဳးေၾကာင့္ (၀ိပါက္)
ျမင္မႈ၊ ၊ၾကားမႈ စသည္ျဖစ္ရသည့္အတြက္ အဟိတ္ အကုသလ ၀ိပါက္မည္၏။
မေကာင္းေသာ (အကုသ လ) အက်ိဳးေၾကာင့္ (၀ိပါက္)
ျမင္မႈ၊ ၊ၾကားမႈ စသည္ျဖစ္ရသည့္အတြက္ အဟိတ္ အကုသလ ၀ိပါက္မည္၏။
၁။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္
၂။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ေသာတ၀ိညာဏ္စိတ္
၃။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ဃာန၀ိညာဏ္စိတ္
၄။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္စိတ္
၅။ ဒုကၡႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ကာယ၀ိညာဏ္စိတ္
၆။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ လက္ခံတတ္ေသာစိတ္ (သမၸဋိစၧာနစိတ္)
၇။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စုံစမ္းတတ္ေသာစိတ္ (သႏၱီရဏစိတ္)
၂။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ေသာတ၀ိညာဏ္စိတ္
၃။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ဃာန၀ိညာဏ္စိတ္
၄။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္စိတ္
၅။ ဒုကၡႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ကာယ၀ိညာဏ္စိတ္
၆။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ လက္ခံတတ္ေသာစိတ္ (သမၸဋိစၧာနစိတ္)
၇။ ဥေပကၡာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စုံစမ္းတတ္ေသာစိတ္ (သႏၱီရဏစိတ္)
--အဟိတ္ အကုသလ ၀ိပါက္စိတ္ (၇) ပါး ရွင္းလင္းခ်က္--
မ်က္စိစေသာ အဂၤါအစိပ္အပိုင္း ျပည့္စံုေသာ သတၱ၀ါတို႔သည္ စကၡဳဒြါရႏွင့္ ရူပါရံုတို႔ ေတြဆံုရာအခါ၌ ေလာဘ စေသာ မည္သည့္ အေၾကာင္းေၾကာင့္မွ ျမင္စိတ္ျဖစ္ရသည္ မဟုတ္ဘဲ ဒြါရႏွင့္ အာရံုတို႔ ထိခိုက္ျခင္းေၾကာင့္သာ ျမင္စိတ္စေသာ စိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာရေသာေၾကာင့္ ဥေပကၡာသဟဂတံ စကၡဳ၀ိညာဏံဟု မိန္႔ဆိုရသည္။
မွန္၏။ မ်က္စိ၌ အေကာင္း ႏွင့္ အဆိုး သည္မရွိ ရူပရံုတို႔ စကၡဳစေသာ ဒြါရ၌ထင္လာလၽွင္ စကၡဳ၀ိညာဏ္ စေသာ စိတ္မ်ား ဧကန္ျဖစ္ရေတာ့သည္။
၎ကိုပင္ စိတၱနိယာမဟုေခၚသည္။
မွန္၏။ မ်က္စိ၌ အေကာင္း ႏွင့္ အဆိုး သည္မရွိ ရူပရံုတို႔ စကၡဳစေသာ ဒြါရ၌ထင္လာလၽွင္ စကၡဳ၀ိညာဏ္ စေသာ စိတ္မ်ား ဧကန္ျဖစ္ရေတာ့သည္။
၎ကိုပင္ စိတၱနိယာမဟုေခၚသည္။
အေကာင္းအဆိုးကို စြဲလန္းျခင္းကား မ်က္စိေၾကာင့္ တိုက္ရိုက္ ျဖစ္သည္မဟုတ္၊ မ်က္စိ-စကၡဳပသာဒက ရူပါရံု-အဆင္း ကို ျမင္ေသာအခါ စကၡဳဒြါရ၀ီထိ၌ ပါ၀င္ေသာ ေဇာေၾကာင့္သာ ျဖစ္ရသည္။
၎ေဇာျဖစ္လၽွင္ စြဲလန္းျခင္း ျဖစ္ရသလို ေဒါသေဇာျဖစ္လၽွင္ မေက်နပ္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရေလသည္။ ထို႔အျပင္ ၾကည္ညိဳစရာစေသာ ေကာင္းေသာ အာရံုမ်ား ျဖစ္ပါမူ ကုသိုလ္ေဇာမ်ား ျဖစ္ရျပန္သည္။
ရူပါရံု အဆင္းစေသာ အာရံုမ်ားကို ျမင္ဖို႔၊ ၾကားဖို႔ရန္ အာရံုကို လက္ခံေပးရမည့္ စိတ္တစ္ခု ျဖစ္ကိုျဖစ္ရမည္။ ထိုစိတ္ကား (သမၸဋိ စိၦဳန္း စိတ္) တည္း။
လက္ခံထားေသာ အာရံုကို အေကာင္းအဆိုး၊ အျဖဴ အမည္း စသည္ျဖင့္ အေျဖထြက္လာေစရန္ အာရံုကို စံုစမ္းရေပေသးသည္။ ထိုစိတ္ကား (သ ႏၱိရဏ စိတ္) တည္း။
၎ေဇာျဖစ္လၽွင္ စြဲလန္းျခင္း ျဖစ္ရသလို ေဒါသေဇာျဖစ္လၽွင္ မေက်နပ္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရေလသည္။ ထို႔အျပင္ ၾကည္ညိဳစရာစေသာ ေကာင္းေသာ အာရံုမ်ား ျဖစ္ပါမူ ကုသိုလ္ေဇာမ်ား ျဖစ္ရျပန္သည္။
ရူပါရံု အဆင္းစေသာ အာရံုမ်ားကို ျမင္ဖို႔၊ ၾကားဖို႔ရန္ အာရံုကို လက္ခံေပးရမည့္ စိတ္တစ္ခု ျဖစ္ကိုျဖစ္ရမည္။ ထိုစိတ္ကား (သမၸဋိ စိၦဳန္း စိတ္) တည္း။
လက္ခံထားေသာ အာရံုကို အေကာင္းအဆိုး၊ အျဖဴ အမည္း စသည္ျဖင့္ အေျဖထြက္လာေစရန္ အာရံုကို စံုစမ္းရေပေသးသည္။ ထိုစိတ္ကား (သ ႏၱိရဏ စိတ္) တည္း။
အျမင္အာရံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ အာရံုကို အေျဖထုတ္ရန္ လက္ခံရမည့္စိတ္ (သမၸဋိ စိၦဳန္း) စံုစမ္းရမည့္စိတ္မ်ား ပါ၀င္ေလေသာေၾကာင့္ အကုသလ၀ိပါတ္စိတ္ (၇)ပါး ျဖစ္လာရသည္။
ျမင္၊ ၾကား၊ နံ၊ စား၊ ထိ အာရံု ငါးပါးကို လက္ခံျပီးေနာက္ စံုစမ္းသည့္ စိတ္ပါ ျဖစ္ရေသာေၾကာင့္ (၇) ပါး ျဖစ္ရသည္ဟူလို။
ထိုအာရံု ငါးပါးတို႔တြင္ ျမင္စိတ္၊ ၾကားစိတ္၊ နံသိစိတ္ ႏွင့္ အရသာသိစိတ္ တို႔ကား ဥပကၡာသဟဂုတ္မ်ား ျဖစ္၍
ထိသိစိတ္ ကာယ၀ိဥာဏ္ကား မေကာင္းေသာအာရံု အထိအေတြ႔ကို လက္စေသာ ကိုယ္ျဖင့္ ထိေတြ႔ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡဟဂုတ္ ကာယ၀ိညာဏ္ ျဖစ္ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡသဟဂတံ ကာယ၀ိညာဏံ ဟု ဆိုရသည္။
ျမင္၊ ၾကား၊ နံ၊ စား၊ ထိ အာရံု ငါးပါးကို လက္ခံျပီးေနာက္ စံုစမ္းသည့္ စိတ္ပါ ျဖစ္ရေသာေၾကာင့္ (၇) ပါး ျဖစ္ရသည္ဟူလို။
ထိုအာရံု ငါးပါးတို႔တြင္ ျမင္စိတ္၊ ၾကားစိတ္၊ နံသိစိတ္ ႏွင့္ အရသာသိစိတ္ တို႔ကား ဥပကၡာသဟဂုတ္မ်ား ျဖစ္၍
ထိသိစိတ္ ကာယ၀ိဥာဏ္ကား မေကာင္းေသာအာရံု အထိအေတြ႔ကို လက္စေသာ ကိုယ္ျဖင့္ ထိေတြ႔ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡဟဂုတ္ ကာယ၀ိညာဏ္ ျဖစ္ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡသဟဂတံ ကာယ၀ိညာဏံ ဟု ဆိုရသည္။
-ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္...
-ပညာပါရမီ ဆရာေတာ္ အရွင္ဥာဏ၀ရ ေရးသားျပဳစုေသာ အဘိဓမၼာပိုခ်ခ်က္မ်ားမွ
[Unicode]
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၁၆)
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၁၆)
--အဟိတ်စိတ် (၁၈) ပါး--
လောဘ၊ ဒေါသ၊ မောဟတည်းဟူသော မကောင်းသောဟိတ်နှင့် မယှဉ်ရုံသာမကအလောဘ၊ အဒေါသ၊ အမောဟ တည်းဟူသော ကောင်းသောအကြောင်း တို့နှင့်လည်းအတူတကွမဖြစ်သောကြောင့် အဟိတ်-လောဘစသော အကြောင်းကင်းသော စိတ်ဟုခေါ်သည်။
--အဟိတ် အကုသလ ဝိပါက်စိတ် (၇) ပါး--
ဤ စက္ခုဝိညာဏ်စသောစိတ်များသည ် လောဘစသောဟိတ်ကင်းလျက် (အဟိတ်)
မကောင်းသော (အကုသ လ) အကျိုးကြောင့် (ဝိပါက်)
မြင်မှု၊ ၊ကြားမှု စသည်ဖြစ်ရသည့်အတွက် အဟိတ် အကုသလ ဝိပါက်မည်၏။
မကောင်းသော (အကုသ လ) အကျိုးကြောင့် (ဝိပါက်)
မြင်မှု၊ ၊ကြားမှု စသည်ဖြစ်ရသည့်အတွက် အဟိတ် အကုသလ ဝိပါက်မည်၏။
၁။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော စက္ခုဝိညာဏ်စိတ်
၂။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော သောတဝိညာဏ်စိတ်
၃။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော ဃာနဝိညာဏ်စိတ်
၄။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော ဇိဝှါဝိညာဏ်စိတ်
၅။ ဒုက္ခနှင့်တကွဖြစ်သော ကာယဝိညာဏ်စိတ်
၆။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော လက်ခံတတ်သောစိတ် (သမ္ပဋိစ္ဆာနစိတ်)
၇။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော စုံစမ်းတတ်သောစိတ် (သန္တီရဏစိတ်)
၂။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော သောတဝိညာဏ်စိတ်
၃။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော ဃာနဝိညာဏ်စိတ်
၄။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော ဇိဝှါဝိညာဏ်စိတ်
၅။ ဒုက္ခနှင့်တကွဖြစ်သော ကာယဝိညာဏ်စိတ်
၆။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော လက်ခံတတ်သောစိတ် (သမ္ပဋိစ္ဆာနစိတ်)
၇။ ဥပေက္ခာနှင့်တကွဖြစ်သော စုံစမ်းတတ်သောစိတ် (သန္တီရဏစိတ်)
--အဟိတ် အကုသလ ဝိပါက်စိတ် (၇) ပါး ရှင်းလင်းချက်--
မျက်စိစသော အင်္ဂါအစိပ်အပိုင်း ပြည့်စုံသော သတ္တဝါတို့သည် စက္ခုဒွါရနှင့် ရူပါရုံတို့ တွေဆုံရာအခါ၌ လောဘ စသော မည်သည့် အကြောင်းကြောင့်မှ မြင်စိတ်ဖြစ်ရသည် မဟုတ်ဘဲ ဒွါရနှင့် အာရုံတို့ ထိခိုက်ခြင်းကြောင့်သာ မြင်စိတ်စသော စိတ်များ ဖြစ်ပေါ်လာရသောကြောင့် ဥပေက္ခာသဟဂတံ စက္ခုဝိညာဏံဟု မိန့်ဆိုရသည်။
မှန်၏။ မျက်စိ၌ အကောင်း နှင့် အဆိုး သည်မရှိ ရူပရုံတို့ စက္ခုစသော ဒွါရ၌ထင်လာလျှင် စက္ခုဝိညာဏ် စသော စိတ်များ ဧကန်ဖြစ်ရတော့သည်။
၎င်းကိုပင် စိတ္တနိယာမဟုခေါ်သည်။
မှန်၏။ မျက်စိ၌ အကောင်း နှင့် အဆိုး သည်မရှိ ရူပရုံတို့ စက္ခုစသော ဒွါရ၌ထင်လာလျှင် စက္ခုဝိညာဏ် စသော စိတ်များ ဧကန်ဖြစ်ရတော့သည်။
၎င်းကိုပင် စိတ္တနိယာမဟုခေါ်သည်။
အကောင်းအဆိုးကို စွဲလန်းခြင်းကား မျက်စိကြောင့် တိုက်ရိုက် ဖြစ်သည်မဟုတ်၊ မျက်စိ-စက္ခုပသာဒက ရူပါရုံ-အဆင်း ကို မြင်သောအခါ စက္ခုဒွါရဝီထိ၌ ပါဝင်သော ဇောကြောင့်သာ ဖြစ်ရသည်။
၎င်းဇောဖြစ်လျှင် စွဲလန်းခြင်း ဖြစ်ရသလို ဒေါသဇောဖြစ်လျှင် မကျေနပ်ခြင်းများ ဖြစ်ပေါ်လာရလေသည်။ ထို့အပြင် ကြည်ညိုစရာစသော ကောင်းသော အာရုံများ ဖြစ်ပါမူ ကုသိုလ်ဇောများ ဖြစ်ရပြန်သည်။
ရူပါရုံ အဆင်းစသော အာရုံများကို မြင်ဖို့၊ ကြားဖို့ရန် အာရုံကို လက်ခံပေးရမည့် စိတ်တစ်ခု ဖြစ်ကိုဖြစ်ရမည်။ ထိုစိတ်ကား (သမ္ပဋိ စိ္ဆုန်း စိတ်) တည်း။
လက်ခံထားသော အာရုံကို အကောင်းအဆိုး၊ အဖြူ အမည်း စသည်ဖြင့် အဖြေထွက်လာစေရန် အာရုံကို စုံစမ်းရပေသေးသည်။ ထိုစိတ်ကား (သ န္တိရဏ စိတ်) တည်း။
၎င်းဇောဖြစ်လျှင် စွဲလန်းခြင်း ဖြစ်ရသလို ဒေါသဇောဖြစ်လျှင် မကျေနပ်ခြင်းများ ဖြစ်ပေါ်လာရလေသည်။ ထို့အပြင် ကြည်ညိုစရာစသော ကောင်းသော အာရုံများ ဖြစ်ပါမူ ကုသိုလ်ဇောများ ဖြစ်ရပြန်သည်။
ရူပါရုံ အဆင်းစသော အာရုံများကို မြင်ဖို့၊ ကြားဖို့ရန် အာရုံကို လက်ခံပေးရမည့် စိတ်တစ်ခု ဖြစ်ကိုဖြစ်ရမည်။ ထိုစိတ်ကား (သမ္ပဋိ စိ္ဆုန်း စိတ်) တည်း။
လက်ခံထားသော အာရုံကို အကောင်းအဆိုး၊ အဖြူ အမည်း စသည်ဖြင့် အဖြေထွက်လာစေရန် အာရုံကို စုံစမ်းရပေသေးသည်။ ထိုစိတ်ကား (သ န္တိရဏ စိတ်) တည်း။
အမြင်အာရုံနှင့် ပတ်သက်၍ အာရုံကို အဖြေထုတ်ရန် လက်ခံရမည့်စိတ် (သမ္ပဋိ စိ္ဆုန်း) စုံစမ်းရမည့်စိတ်များ ပါဝင်လေသောကြောင့် အကုသလဝိပါတ်စိတ် (၇)ပါး ဖြစ်လာရသည်။
မြင်၊ ကြား၊ နံ၊ စား၊ ထိ အာရုံ ငါးပါးကို လက်ခံပြီးနောက် စုံစမ်းသည့် စိတ်ပါ ဖြစ်ရသောကြောင့် (၇) ပါး ဖြစ်ရသည်ဟူလို။
ထိုအာရုံ ငါးပါးတို့တွင် မြင်စိတ်၊ ကြားစိတ်၊ နံသိစိတ် နှင့် အရသာသိစိတ် တို့ကား ဥပက္ခာသဟဂုတ်များ ဖြစ်၍
ထိသိစိတ် ကာယဝိဉာဏ်ကား မကောင်းသောအာရုံ အထိအတွေ့ကို လက်စသော ကိုယ်ဖြင့် ထိတွေ့နိုင်သောကြောင့် ဒုက္ခဟဂုတ် ကာယဝိညာဏ် ဖြစ်ရသည်။
ထို့ကြောင့် ဒုက္ခသဟဂတံ ကာယဝိညာဏံ ဟု ဆိုရသည်။
မြင်၊ ကြား၊ နံ၊ စား၊ ထိ အာရုံ ငါးပါးကို လက်ခံပြီးနောက် စုံစမ်းသည့် စိတ်ပါ ဖြစ်ရသောကြောင့် (၇) ပါး ဖြစ်ရသည်ဟူလို။
ထိုအာရုံ ငါးပါးတို့တွင် မြင်စိတ်၊ ကြားစိတ်၊ နံသိစိတ် နှင့် အရသာသိစိတ် တို့ကား ဥပက္ခာသဟဂုတ်များ ဖြစ်၍
ထိသိစိတ် ကာယဝိဉာဏ်ကား မကောင်းသောအာရုံ အထိအတွေ့ကို လက်စသော ကိုယ်ဖြင့် ထိတွေ့နိုင်သောကြောင့် ဒုက္ခဟဂုတ် ကာယဝိညာဏ် ဖြစ်ရသည်။
ထို့ကြောင့် ဒုက္ခသဟဂတံ ကာယဝိညာဏံ ဟု ဆိုရသည်။
-ဆက်လက်ဖေါ်ပြပါမည်...
-ပညာပါရမီ ဆရာတော် အရှင်ဉာဏဝရ ရေးသားပြုစုသော အဘိဓမ္မာပိုချချက်များမှ
No comments:
Post a Comment