အဘိဓမၼာတရားေတာ္ အေၾကာင္း သိမွတ္ဖြယ္ (၂၅)
--အရူပ၀စရစိတ္ (၁၂) ပါး--
--အရူပါ၀စရ ကုသိုလ္စိတ္ (၄) ပါး--
၁။ အာကာသာနဥၥာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၂။ ၀ိဥာဏဥၥာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၃။ အာကိဥၥညာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၄။ ေန၀သညာနာသညာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၂။ ၀ိဥာဏဥၥာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၃။ အာကိဥၥညာယတန ကုသိုလ္စိတ္
၄။ ေန၀သညာနာသညာယတန ကုသိုလ္စိတ္
--အာကာသာနဥၥာယတန အဓိပၸါယ္--
ဥပါဒ္၊ ဘင္အားျဖင့္ အဆံုးအပိုင္းအျခားမရွိေသာ ေကာင္းကင္ပညတ္သည္ပင္ အာရံုျပဳေသာအားျဖင့္ တည္ရာလည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကာသာနဥၥာယတန မည္၏။ တနည္း အပိုင္းအျခား မရွိေသာ ေကာင္းကင္ပညတ္ ဟူေသာ တည္ရာရွိေသာ သသမၸယုတၱဈာန္၌ ျဖစ္ေသာစိတ္ကို အာကာသာနဥၥာယတနစိတ္ဟု ေခၚသည္။
ဥပါဒ္၊ ဘင္အားျဖင့္ အဆံုးအပိုင္းအျခားမရွိေသာ ေကာင္းကင္ပညတ္သည္ပင္ အာရံုျပဳေသာအားျဖင့္ တည္ရာလည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကာသာနဥၥာယတန မည္၏။ တနည္း အပိုင္းအျခား မရွိေသာ ေကာင္းကင္ပညတ္ ဟူေသာ တည္ရာရွိေသာ သသမၸယုတၱဈာန္၌ ျဖစ္ေသာစိတ္ကို အာကာသာနဥၥာယတနစိတ္ဟု ေခၚသည္။
--၀ိဥာဏဥၥာယတန--
ေယာဂီပုဂၢိဳလ္၏ ပြားမ်ားပံုအားျဖင့္ အနႏၱ ဟုဆိုအပ္ေသာ ပဌမာရုပၸ၀ိဥာဏ္သည္ပင္ ၀ိဥာဏဥၥာယတန မည္၏။
ေယာဂီပုဂၢိဳလ္၏ ပြားမ်ားပံုအားျဖင့္ အနႏၱ ဟုဆိုအပ္ေသာ ပဌမာရုပၸ၀ိဥာဏ္သည္ပင္ ၀ိဥာဏဥၥာယတန မည္၏။
--အာကိဥၥညာယတန--
အနည္းငယ္ စိုးစဥ္းပင္ အၾကြင္းမၽွမရွိေသာ ပဌမာရုပၸ၀ိညာဏ္၏ ျဖစ္ေၾကာင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကိဥၥညာယတနမည္၏။ ထိုမရွိသည္၏ အျဖစ္ဟူသည္ ပရမတ္မဟုတ္ ဘာမၽွမရွိျခင္း အဘာ၀ပညတ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကိဥၥညအရ နိတၱိေဘာပညတ္ကို ရသည္ဟု မွတ္ပါ။
အနည္းငယ္ စိုးစဥ္းပင္ အၾကြင္းမၽွမရွိေသာ ပဌမာရုပၸ၀ိညာဏ္၏ ျဖစ္ေၾကာင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကိဥၥညာယတနမည္၏။ ထိုမရွိသည္၏ အျဖစ္ဟူသည္ ပရမတ္မဟုတ္ ဘာမၽွမရွိျခင္း အဘာ၀ပညတ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အာကိဥၥညအရ နိတၱိေဘာပညတ္ကို ရသည္ဟု မွတ္ပါ။
--ေန၀သညာနာသညာယတန--
ဤစတုတၳာရုပၸ၀ိညာဏ္၌ရွိေသာ သညာေစတသိတ္သည္ အလြန္ သိမ္ေမြ႔ ရကား အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု လကၡဏာတင္၍ သံုးသပ္လို႔မရႏိုင္၊ သံုးသပ္ေသာ္လည္း အနိစၥသေဘာ စသည္ မထင္ႏိုင္။ ဤသို႔ အနိစၥသည္ မထင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ သိမ္ေမြ႔ေသာေၾကာင့္ ေန၀သညာ (သညာပင္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး) ဟု ဆိုလိုသည္။ သို႔ေသာ္ ပရမတၱသေဘာအားျဖင့္ အလြန္သိမ္ေမြ႔စြာ ထင္ရွားရွိေသးေသာေၾကာင့္ နအသညာ ဟုဆိုရျပန္သည္။
ဤစတုတၳာရုပၸ၀ိညာဏ္၌ရွိေသာ သညာေစတသိတ္သည္ အလြန္ သိမ္ေမြ႔ ရကား အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု လကၡဏာတင္၍ သံုးသပ္လို႔မရႏိုင္၊ သံုးသပ္ေသာ္လည္း အနိစၥသေဘာ စသည္ မထင္ႏိုင္။ ဤသို႔ အနိစၥသည္ မထင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ သိမ္ေမြ႔ေသာေၾကာင့္ ေန၀သညာ (သညာပင္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး) ဟု ဆိုလိုသည္။ သို႔ေသာ္ ပရမတၱသေဘာအားျဖင့္ အလြန္သိမ္ေမြ႔စြာ ထင္ရွားရွိေသးေသာေၾကာင့္ နအသညာ ဟုဆိုရျပန္သည္။
--အရုပစိတ္ (၄) ပါး ျပားရျခင္းအေၾကာင္း--
၁။ ေကာင္းကင္ပညတ္အာရံု
၂။ ပဌမာရုပ၀ိညာဏ္အာရံု
၃။ နတၱိေဘာပညတ္အာရံု
၄။ တတိယာရုပ၀ိညာဏ္အာရံု ေန၀သညာနာသ ညာယတနစိတ္
၁။ ေကာင္းကင္ပညတ္အာရံု
၂။ ပဌမာရုပ၀ိညာဏ္အာရံု
၃။ နတၱိေဘာပညတ္အာရံု
၄။ တတိယာရုပ၀ိညာဏ္အာရံု ေန၀သညာနာသ ညာယတနစိတ္
-ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္...
-ပညာပါရမီ ဆရာေတာ္ အရွင္ဥာဏ၀ရ ေရးသားျပဳစုေသာ အဘိဓမၼာပိုခ်ခ်က္မ်ားမွ
[Unicode]
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၂၅)
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၂၅)
--အရူပဝစရစိတ် (၁၂) ပါး--
--အရူပါဝစရ ကုသိုလ်စိတ် (၄) ပါး--
၁။ အာကာသာနဉ္စာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၂။ ဝိဉာဏဉ္စာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၃။ အာကိဉ္စညာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၄။ နေဝသညာနာသညာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၂။ ဝိဉာဏဉ္စာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၃။ အာကိဉ္စညာယတန ကုသိုလ်စိတ်
၄။ နေဝသညာနာသညာယတန ကုသိုလ်စိတ်
--အာကာသာနဉ္စာယတန အဓိပ္ပါယ်--
ဥပါဒ်၊ ဘင်အားဖြင့် အဆုံးအပိုင်းအခြားမရှိသော ကောင်းကင်ပညတ်သည်ပင် အာရုံပြုသောအားဖြင့် တည်ရာလည်းဖြစ်သောကြောင့် အာကာသာနဉ္စာယတန မည်၏။ တနည်း အပိုင်းအခြား မရှိသော ကောင်းကင်ပညတ် ဟူသော တည်ရာရှိသော သသမ္ပယုတ္တဈာန်၌ ဖြစ်သောစိတ်ကို အာကာသာနဉ္စာယတနစိတ်ဟု ခေါ်သည်။
ဥပါဒ်၊ ဘင်အားဖြင့် အဆုံးအပိုင်းအခြားမရှိသော ကောင်းကင်ပညတ်သည်ပင် အာရုံပြုသောအားဖြင့် တည်ရာလည်းဖြစ်သောကြောင့် အာကာသာနဉ္စာယတန မည်၏။ တနည်း အပိုင်းအခြား မရှိသော ကောင်းကင်ပညတ် ဟူသော တည်ရာရှိသော သသမ္ပယုတ္တဈာန်၌ ဖြစ်သောစိတ်ကို အာကာသာနဉ္စာယတနစိတ်ဟု ခေါ်သည်။
--ဝိဉာဏဉ္စာယတန--
ယောဂီပုဂ္ဂိုလ်၏ ပွားများပုံအားဖြင့် အနန္တ ဟုဆိုအပ်သော ပဌမာရုပ္ပဝိဉာဏ်သည်ပင် ဝိဉာဏဉ္စာယတန မည်၏။
ယောဂီပုဂ္ဂိုလ်၏ ပွားများပုံအားဖြင့် အနန္တ ဟုဆိုအပ်သော ပဌမာရုပ္ပဝိဉာဏ်သည်ပင် ဝိဉာဏဉ္စာယတန မည်၏။
--အာကိဉ္စညာယတန--
အနည်းငယ် စိုးစဉ်းပင် အကြွင်းမျှမရှိသော ပဌမာရုပ္ပဝိညာဏ်၏ ဖြစ်ကြောင်း ဖြစ်သောကြောင့် အာကိဉ္စညာယတနမည်၏။ ထိုမရှိသည်၏ အဖြစ်ဟူသည် ပရမတ်မဟုတ် ဘာမျှမရှိခြင်း အဘာဝပညတ် ဖြစ်သောကြောင့် အာကိဉ္စညအရ နိတ္တိဘောပညတ်ကို ရသည်ဟု မှတ်ပါ။
အနည်းငယ် စိုးစဉ်းပင် အကြွင်းမျှမရှိသော ပဌမာရုပ္ပဝိညာဏ်၏ ဖြစ်ကြောင်း ဖြစ်သောကြောင့် အာကိဉ္စညာယတနမည်၏။ ထိုမရှိသည်၏ အဖြစ်ဟူသည် ပရမတ်မဟုတ် ဘာမျှမရှိခြင်း အဘာဝပညတ် ဖြစ်သောကြောင့် အာကိဉ္စညအရ နိတ္တိဘောပညတ်ကို ရသည်ဟု မှတ်ပါ။
--နေဝသညာနာသညာယတန--
ဤစတုတ္ထာရုပ္ပဝိညာဏ်၌ရှိသော သညာစေတသိတ်သည် အလွန် သိမ်မွေ့ ရကား အနိစ္စ၊ ဒုက္ခ၊ အနတ္တဟု လက္ခဏာတင်၍ သုံးသပ်လို့မရနိုင်၊ သုံးသပ်သော်လည်း အနိစ္စသဘော စသည် မထင်နိုင်။ ဤသို့ အနိစ္စသည် မထင်နိုင်လောက်အောင် သိမ်မွေ့သောကြောင့် နေဝသညာ (သညာပင် မဟုတ်တော့ပါဘူး) ဟု ဆိုလိုသည်။ သို့သော် ပရမတ္တသဘောအားဖြင့် အလွန်သိမ်မွေ့စွာ ထင်ရှားရှိသေးသောကြောင့် နအသညာ ဟုဆိုရပြန်သည်။
ဤစတုတ္ထာရုပ္ပဝိညာဏ်၌ရှိသော သညာစေတသိတ်သည် အလွန် သိမ်မွေ့ ရကား အနိစ္စ၊ ဒုက္ခ၊ အနတ္တဟု လက္ခဏာတင်၍ သုံးသပ်လို့မရနိုင်၊ သုံးသပ်သော်လည်း အနိစ္စသဘော စသည် မထင်နိုင်။ ဤသို့ အနိစ္စသည် မထင်နိုင်လောက်အောင် သိမ်မွေ့သောကြောင့် နေဝသညာ (သညာပင် မဟုတ်တော့ပါဘူး) ဟု ဆိုလိုသည်။ သို့သော် ပရမတ္တသဘောအားဖြင့် အလွန်သိမ်မွေ့စွာ ထင်ရှားရှိသေးသောကြောင့် နအသညာ ဟုဆိုရပြန်သည်။
--အရုပစိတ် (၄) ပါး ပြားရခြင်းအကြောင်း--
၁။ ကောင်းကင်ပညတ်အာရုံ
၂။ ပဌမာရုပဝိညာဏ်အာရုံ
၃။ နတ္တိဘောပညတ်အာရုံ
၄။ တတိယာရုပဝိညာဏ်အာရုံ နေဝသညာနာသ ညာယတနစိတ်
၁။ ကောင်းကင်ပညတ်အာရုံ
၂။ ပဌမာရုပဝိညာဏ်အာရုံ
၃။ နတ္တိဘောပညတ်အာရုံ
၄။ တတိယာရုပဝိညာဏ်အာရုံ နေဝသညာနာသ ညာယတနစိတ်
-ဆက်လက်ဖေါ်ပြပါမည်...
-ပညာပါရမီ ဆရာတော် အရှင်ဉာဏဝရ ရေးသားပြုစုသော အဘိဓမ္မာပိုချချက်များမှ
No comments:
Post a Comment