[Zawgyi]
အဘိဓမၼာတရားေတာ္ အေၾကာင္း သိမွတ္ဖြယ္ (၄၀)
--မစၦရိယ = ၀န္တိုမႈ (၅)မ်ိဳး--
၁။ အာ၀ါသ မစၦရိယ = ေက်ာင္းကန္ တိုက္တာ ေနရာထိုင္ခင္းတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၂။ ကုလ မစၦရိယ = ေဆြမ်ိဳးဥာတိ တပည့္ တကာ တကာမ တို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၃။ လာဘ မစၦရိယ = ပစၥည္း လာဘ္လာဘတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၄။ ၀ဏၰ မစၦရိယ = ကိုယ္အဆင္း ဂုဏ္သတင္းတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၅။ ဓမၼမ စၦရိယ = မိမိတတ္ေသာ အတတ္ပညာ၌ ၀န္တိုမႈ။
၁။ အာ၀ါသ မစၦရိယ = ေက်ာင္းကန္ တိုက္တာ ေနရာထိုင္ခင္းတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၂။ ကုလ မစၦရိယ = ေဆြမ်ိဳးဥာတိ တပည့္ တကာ တကာမ တို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၃။ လာဘ မစၦရိယ = ပစၥည္း လာဘ္လာဘတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၄။ ၀ဏၰ မစၦရိယ = ကိုယ္အဆင္း ဂုဏ္သတင္းတို႔၌ ၀န္တိုမႈ။
၅။ ဓမၼမ စၦရိယ = မိမိတတ္ေသာ အတတ္ပညာ၌ ၀န္တိုမႈ။
--ကုကၠဳစၥ အျပား (၃)ပါး--
၁။ နီ၀ရဏ ကုကၠဳစၥ = နီ၀ရဏတရားတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဤကုကၠဳစၥေစတသိတ္
၂။ ၀ိနယ ကုကၠဳစၥ = အပ္ေလသလာ မအပ္ေလသလားဟု ၀ိနည္းအရာ၌ စဥ္းစားၾကံစည္မႈ
၃။ အသံယတ ကုကၠဳစၥ = ဘုရား၀တ္တပ္ ပရိသတ္အစည္းအေ၀း စသည္၌ ကိုယ္ႏႈတ္ကို မေစာင့္စည္းပဲ လက္လႈပ္၊ ေျခလႈပ္၊ စကားေျပာ၊ ခၽြဲသလိပ္ဟတ္မႈ စေသာ အေလ်ာ္ မေလ်ာက္ပတ္ေသာ မေစာင့္စည္းမႈ
၁။ နီ၀ရဏ ကုကၠဳစၥ = နီ၀ရဏတရားတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဤကုကၠဳစၥေစတသိတ္
၂။ ၀ိနယ ကုကၠဳစၥ = အပ္ေလသလာ မအပ္ေလသလားဟု ၀ိနည္းအရာ၌ စဥ္းစားၾကံစည္မႈ
၃။ အသံယတ ကုကၠဳစၥ = ဘုရား၀တ္တပ္ ပရိသတ္အစည္းအေ၀း စသည္၌ ကိုယ္ႏႈတ္ကို မေစာင့္စည္းပဲ လက္လႈပ္၊ ေျခလႈပ္၊ စကားေျပာ၊ ခၽြဲသလိပ္ဟတ္မႈ စေသာ အေလ်ာ္ မေလ်ာက္ပတ္ေသာ မေစာင့္စည္းမႈ
--ေသာဘဏ ေစတသိတ္ (၂၅)ပါး--
အျပစ္မရွိ တင့္တယ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ တင့္တယ္ေကာင္းမြန္ေသာ ေသာဘနစိတ္တို႔၌သာ ထိုက္သင့္သလို ယွဥ္ၾကေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ေသာဘန ေစတသိတ္မည္၏။
အျပစ္မရွိ တင့္တယ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ တင့္တယ္ေကာင္းမြန္ေသာ ေသာဘနစိတ္တို႔၌သာ ထိုက္သင့္သလို ယွဥ္ၾကေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ေသာဘန ေစတသိတ္မည္၏။
--ေသာဘဏသာဓာရဏ ေစတသိတ္ (၁၉)ပါး--
အလံုးစံုေသာ ေသာဘနစိတ္၌ ယွဥ္ႏုိင္ ဆက္ဆံႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ေသာဘဏသာဓာရဏ ေစတသိတ္မည္၏။
၁။ သဒၵါ = ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ကုသိုလ္အာရံု ယွဥ္ဖက္တရားတို႔ကို ၾကည္လင္ေစျခင္း ယံုၾကည္ေစျခင္း သေဘာ (စၾကာမင္း၏ မတၱျမားႏွင့္တူ)
၂။ သတိ = ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ကုသိုလ္အာရံု ယွဥ္ဖက္တရားတို႔ကို ေအာက္ေမ့အမွတ္ရေစျခင္း
၃။ ဟိရီ = မေကာင္းမႈဒုစရိုက္မွ ရွက္ျခင္းသေဘာ
၄။ ၾသတၱပၸ = မေကာင္းမႈဒုစရိုက္မွ ေၾကာက္လန္႔ျခင္းသေဘာ (ကမာၻေလာကေစာင့္ တရား ၂ ပါး)
၅။ အေလာဘ = ကာမဂုဏ္အာရံုကို မလိုခ်င္ျခင္းသေဘာ
၆။ အေဒါသ = မၾကမ္းတမ္းျခင္း မခက္ထန္ျခင္းသေဘာ (ေမတၱာ)
၇။ အၾတမဇၥ်တၱတာ = ယွဥ္ဖက္တရားတို႔အား ဆိုင္ရာကိစၥမ်ားကို မယုတ္မလြန္ မၽွတစြာ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ တည့္မတ္ ထိန္းသိမ္းေပးျခင္းသေဘာ (ဥေပကၡာ)
၈။ ကာယပသဒိၶ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ
၉။ စိတၱပသဒၶိ = စိတ္၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ
၁၀။ ကာယလဟုတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ
၁၁။ စိတၱလဟုတာ = စိတ္၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ႏူးညံေပ်ာ့ေျပာင္းျခင္းသေဘာ
၁၃။ စိတၱမုဒုတာ = စိတ္၏ ႏူးညီေပ်ာ့ေျပာင္းျခင္းသေဘာ
၁၄။ ကာယကမၼညတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ခံ့ညားျခင္းသေဘာ
၁၅။ စိတၱကမၼညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ခံ့ညားျခင္း သေဘာ
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ေလ့လာ ႏိုင္နင္းျခင္းသေဘာ
၁၇။ စိတၱပါဂုညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ေလ့လာ ႏိုင္နင္းျခင္းသေဘာ
၁၈။ ကာယုဇုကတာ = စတသိတ္အေပါင္း၏ ေျဖာင့္မတ္စြာျဖစ္ျခင္းသေဘာ
၁၉။ စိတၱဳဇုကတာ = စိတ္၏ ေျဖာင့္မတ္စြာျဖစ္ျခင္းသေဘာ
အလံုးစံုေသာ ေသာဘနစိတ္၌ ယွဥ္ႏုိင္ ဆက္ဆံႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ေသာဘဏသာဓာရဏ ေစတသိတ္မည္၏။
၁။ သဒၵါ = ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ကုသိုလ္အာရံု ယွဥ္ဖက္တရားတို႔ကို ၾကည္လင္ေစျခင္း ယံုၾကည္ေစျခင္း သေဘာ (စၾကာမင္း၏ မတၱျမားႏွင့္တူ)
၂။ သတိ = ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ကုသိုလ္အာရံု ယွဥ္ဖက္တရားတို႔ကို ေအာက္ေမ့အမွတ္ရေစျခင္း
၃။ ဟိရီ = မေကာင္းမႈဒုစရိုက္မွ ရွက္ျခင္းသေဘာ
၄။ ၾသတၱပၸ = မေကာင္းမႈဒုစရိုက္မွ ေၾကာက္လန္႔ျခင္းသေဘာ (ကမာၻေလာကေစာင့္ တရား ၂ ပါး)
၅။ အေလာဘ = ကာမဂုဏ္အာရံုကို မလိုခ်င္ျခင္းသေဘာ
၆။ အေဒါသ = မၾကမ္းတမ္းျခင္း မခက္ထန္ျခင္းသေဘာ (ေမတၱာ)
၇။ အၾတမဇၥ်တၱတာ = ယွဥ္ဖက္တရားတို႔အား ဆိုင္ရာကိစၥမ်ားကို မယုတ္မလြန္ မၽွတစြာ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ တည့္မတ္ ထိန္းသိမ္းေပးျခင္းသေဘာ (ဥေပကၡာ)
၈။ ကာယပသဒိၶ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ
၉။ စိတၱပသဒၶိ = စိတ္၏ ျငိမ္းေအးျခင္းသေဘာ
၁၀။ ကာယလဟုတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ
၁၁။ စိတၱလဟုတာ = စိတ္၏ ေပါ့ပါးသြက္လက္ျခင္းသေဘာ
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ႏူးညံေပ်ာ့ေျပာင္းျခင္းသေဘာ
၁၃။ စိတၱမုဒုတာ = စိတ္၏ ႏူးညီေပ်ာ့ေျပာင္းျခင္းသေဘာ
၁၄။ ကာယကမၼညတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ခံ့ညားျခင္းသေဘာ
၁၅။ စိတၱကမၼညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ခံ့ညားျခင္း သေဘာ
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = ေစတသိတ္အေပါင္း၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ေလ့လာ ႏိုင္နင္းျခင္းသေဘာ
၁၇။ စိတၱပါဂုညတာ = စိတ္၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ ေလ့လာ ႏိုင္နင္းျခင္းသေဘာ
၁၈။ ကာယုဇုကတာ = စတသိတ္အေပါင္း၏ ေျဖာင့္မတ္စြာျဖစ္ျခင္းသေဘာ
၁၉။ စိတၱဳဇုကတာ = စိတ္၏ ေျဖာင့္မတ္စြာျဖစ္ျခင္းသေဘာ
မွတ္ခ်က္။ ။ ယခုျပခဲ့ျပီးေသာ ေသာဘနေစတသိတ္ (၁၉)ပါး သည္ ေသာဘနစိတ္ အားလံုးႏွင့္ အျမဲယွဥ္သည္။ မိမိတို႔ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ရာအခါ၌ ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္၊ မျဖစ္ သိလိုပါက မိမိတို႔၏ စိတ္ႏွင့္ ကိုယ္ကို သတိျဖင့္ သံုးသပ္ၾကည့္ရန္လို၏။ သံုးသပ္ၾကည့္ေသာအခါ ကိုယ္ေရာ စိတ္ပါ ေအးခ်မ္းမႈရွိေနပါက ကာယပသဒိၶႏွင့္ စိတၱပသဒၶိတို႔ ပါ၀င္ေနသကဲ့သို႔ ကိုယ္ေရာ စိတ္ပါ ေပါ့ပါးသြက္လက္ေနပါက ကာယလဟုတာ၊ စိတၱလဟုတာတို႔ ျဖစ္ေနသည္ကို သိရွိရလိမ့္မည္။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို စိတ္ပါလက္ပါ အသိဥာဏ္ႏွင့္ ျပဳလုပ္ေသာသူ၌ ထိုေစတသိတ္ (၁၉)ပါး မျဖစ္မေန ပါ၀င္ၾကေလေသာေၾကာင့္ ကုသိုလ္ျပဳရာအခါ၌ စိတ္ပူမႈ၊ ျပာယာခတ္မႈ စသည္တို႔ျဖစ္ေနပါက ကုသိုလ္လုပ္ေနေသာလည္း အကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ေနသည္ကို သူေတာ္စင္မ်ား သိထားသင့္သည္။
--ပသဒၶိ စသည္ကို ႏွစ္ပါးစီ ေဟာရျခင္း အေၾကာင္း--
ဒိတၱပသဒၶိ စိတၱလဟုတာ စသည္တို႔ေၾကာင့္ စိတ္၏ျငိမ္းေအးမႈ ေပါ့ပါးမႈ စသည္သာျဖစ္၏၊ ေစတသိတ္၏ ျငိမ္းေအးမႈ ေပါ့ပါးမႈစသည္ မျဖစ္ႏိုင္။
ကာယပသဒၶိ စသည္တို႔ေၾကာင့္ ေစတသိတ္အေပါင္းဟူေသာ နာမကာယ၏ ျငိမ္းေအးမႈ စသည္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၏၊ ရူပကာယ၏ ျငိမ္းေအးမႈ စသည္လည္းျဖစ္ႏိုင္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ပသဒၶိစေသာ ေစတသိတ္ တို႔ကိုသာ ႏွစ္ပါးစီတြဲ၍ ေဟာေတာ္မူသည္။
ဒိတၱပသဒၶိ စိတၱလဟုတာ စသည္တို႔ေၾကာင့္ စိတ္၏ျငိမ္းေအးမႈ ေပါ့ပါးမႈ စသည္သာျဖစ္၏၊ ေစတသိတ္၏ ျငိမ္းေအးမႈ ေပါ့ပါးမႈစသည္ မျဖစ္ႏိုင္။
ကာယပသဒၶိ စသည္တို႔ေၾကာင့္ ေစတသိတ္အေပါင္းဟူေသာ နာမကာယ၏ ျငိမ္းေအးမႈ စသည္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၏၊ ရူပကာယ၏ ျငိမ္းေအးမႈ စသည္လည္းျဖစ္ႏိုင္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ပသဒၶိစေသာ ေစတသိတ္ တို႔ကိုသာ ႏွစ္ပါးစီတြဲ၍ ေဟာေတာ္မူသည္။
-ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
[ပညာပါရမီ ဆရာေတာ္ အရွင္ဥာဏ၀ရ ေရးသားျပဳစုေသာ အဘိဓမၼာပိုခ်ခ်က္မ်ားမွ]
[Unicode]
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၄၀)
အဘိဓမ္မာတရားတော် အကြောင်း သိမှတ်ဖွယ် (၄၀)
--မစ္ဆရိယ = ဝန်တိုမှု (၅)မျိုး--
၁။ အာဝါသ မစ္ဆရိယ = ကျောင်းကန် တိုက်တာ နေရာထိုင်ခင်းတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၂။ ကုလ မစ္ဆရိယ = ဆွေမျိုးဉာတိ တပည့် တကာ တကာမ တို့၌ ဝန်တိုမှု။
၃။ လာဘ မစ္ဆရိယ = ပစ္စည်း လာဘ်လာဘတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၄။ ဝဏ္ဏ မစ္ဆရိယ = ကိုယ်အဆင်း ဂုဏ်သတင်းတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၅။ ဓမ္မမ စ္ဆရိယ = မိမိတတ်သော အတတ်ပညာ၌ ဝန်တိုမှု။
၁။ အာဝါသ မစ္ဆရိယ = ကျောင်းကန် တိုက်တာ နေရာထိုင်ခင်းတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၂။ ကုလ မစ္ဆရိယ = ဆွေမျိုးဉာတိ တပည့် တကာ တကာမ တို့၌ ဝန်တိုမှု။
၃။ လာဘ မစ္ဆရိယ = ပစ္စည်း လာဘ်လာဘတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၄။ ဝဏ္ဏ မစ္ဆရိယ = ကိုယ်အဆင်း ဂုဏ်သတင်းတို့၌ ဝန်တိုမှု။
၅။ ဓမ္မမ စ္ဆရိယ = မိမိတတ်သော အတတ်ပညာ၌ ဝန်တိုမှု။
--ကုက္ကုစ္စ အပြား (၃)ပါး--
၁။ နီဝရဏ ကုက္ကုစ္စ = နီဝရဏတရားတွင် ပါဝင်သော ဤကုက္ကုစ္စစေတသိတ်
၂။ ဝိနယ ကုက္ကုစ္စ = အပ်လေသလာ မအပ်လေသလားဟု ဝိနည်းအရာ၌ စဉ်းစားကြံစည်မှု
၃။ အသံယတ ကုက္ကုစ္စ = ဘုရားဝတ်တပ် ပရိသတ်အစည်းအဝေး စသည်၌ ကိုယ်နှုတ်ကို မစောင့်စည်းပဲ လက်လှုပ်၊ ခြေလှုပ်၊ စကားပြော၊ ချွဲသလိပ်ဟတ်မှု စသော အလျော် မလျောက်ပတ်သော မစောင့်စည်းမှု
၁။ နီဝရဏ ကုက္ကုစ္စ = နီဝရဏတရားတွင် ပါဝင်သော ဤကုက္ကုစ္စစေတသိတ်
၂။ ဝိနယ ကုက္ကုစ္စ = အပ်လေသလာ မအပ်လေသလားဟု ဝိနည်းအရာ၌ စဉ်းစားကြံစည်မှု
၃။ အသံယတ ကုက္ကုစ္စ = ဘုရားဝတ်တပ် ပရိသတ်အစည်းအဝေး စသည်၌ ကိုယ်နှုတ်ကို မစောင့်စည်းပဲ လက်လှုပ်၊ ခြေလှုပ်၊ စကားပြော၊ ချွဲသလိပ်ဟတ်မှု စသော အလျော် မလျောက်ပတ်သော မစောင့်စည်းမှု
--သောဘဏ စေတသိတ် (၂၅)ပါး--
အပြစ်မရှိ တင့်တယ်သောကြောင့် လည်းကောင်း၊ တင့်တယ်ကောင်းမွန်သော သောဘနစိတ်တို့၌သာ ထိုက်သင့်သလို ယှဉ်ကြသောကြောင့်လည်းကောင်း သောဘန စေတသိတ်မည်၏။
အပြစ်မရှိ တင့်တယ်သောကြောင့် လည်းကောင်း၊ တင့်တယ်ကောင်းမွန်သော သောဘနစိတ်တို့၌သာ ထိုက်သင့်သလို ယှဉ်ကြသောကြောင့်လည်းကောင်း သောဘန စေတသိတ်မည်၏။
--သောဘဏသာဓာရဏ စေတသိတ် (၁၉)ပါး--
အလုံးစုံသော သောဘနစိတ်၌ ယှဉ်နိုင် ဆက်ဆံနိုင်သောကြောင့် သောဘဏသာဓာရဏ စေတသိတ်မည်၏။
၁။ သဒ္ဒါ = ရတနာသုံးပါးနှင့် ကုသိုလ်အာရုံ ယှဉ်ဖက်တရားတို့ကို ကြည်လင်စေခြင်း ယုံကြည်စေခြင်း သဘော (စကြာမင်း၏ မတ္တမြားနှင့်တူ)
၂။ သတိ = ရတနာသုံးပါးနှင့် ကုသိုလ်အာရုံ ယှဉ်ဖက်တရားတို့ကို အောက်မေ့အမှတ်ရစေခြင်း
၃။ ဟိရီ = မကောင်းမှုဒုစရိုက်မှ ရှက်ခြင်းသဘော
၄။ သြတ္တပ္ပ = မကောင်းမှုဒုစရိုက်မှ ကြောက်လန့်ခြင်းသဘော (ကမ္ဘာလောကစောင့် တရား ၂ ပါး)
၅။ အလောဘ = ကာမဂုဏ်အာရုံကို မလိုချင်ခြင်းသဘော
၆။ အဒေါသ = မကြမ်းတမ်းခြင်း မခက်ထန်ခြင်းသဘော (မေတ္တာ)
၇။ အတြမဇ္ဈတ္တတာ = ယှဉ်ဖက်တရားတို့အား ဆိုင်ရာကိစ္စများကို မယုတ်မလွန် မျှတစွာ ဆောင်ရွက်ကြရန် တည့်မတ် ထိန်းသိမ်းပေးခြင်းသဘော (ဥပေက္ခာ)
၈။ ကာယပသဒိ္ဓ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ငြိမ်းအေးခြင်းသဘော
၉။ စိတ္တပသဒ္ဓိ = စိတ်၏ ငြိမ်းအေးခြင်းသဘော
၁၀။ ကာယလဟုတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ပေါ့ပါးသွက်လက်ခြင်းသဘော
၁၁။ စိတ္တလဟုတာ = စိတ်၏ ပေါ့ပါးသွက်လက်ခြင်းသဘော
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ နူးညံပျော့ပြောင်းခြင်းသဘော
၁၃။ စိတ္တမုဒုတာ = စိတ်၏ နူးညီပျော့ပြောင်းခြင်းသဘော
၁၄။ ကာယကမ္မညတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ ခံ့ညားခြင်းသဘော
၁၅။ စိတ္တကမ္မညတာ = စိတ်၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ ခံ့ညားခြင်း သဘော
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ လေ့လာ နိုင်နင်းခြင်းသဘော
၁၇။ စိတ္တပါဂုညတာ = စိတ်၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ လေ့လာ နိုင်နင်းခြင်းသဘော
၁၈။ ကာယုဇုကတာ = စတသိတ်အပေါင်း၏ ဖြောင့်မတ်စွာဖြစ်ခြင်းသဘော
၁၉။ စိတ္တုဇုကတာ = စိတ်၏ ဖြောင့်မတ်စွာဖြစ်ခြင်းသဘော
အလုံးစုံသော သောဘနစိတ်၌ ယှဉ်နိုင် ဆက်ဆံနိုင်သောကြောင့် သောဘဏသာဓာရဏ စေတသိတ်မည်၏။
၁။ သဒ္ဒါ = ရတနာသုံးပါးနှင့် ကုသိုလ်အာရုံ ယှဉ်ဖက်တရားတို့ကို ကြည်လင်စေခြင်း ယုံကြည်စေခြင်း သဘော (စကြာမင်း၏ မတ္တမြားနှင့်တူ)
၂။ သတိ = ရတနာသုံးပါးနှင့် ကုသိုလ်အာရုံ ယှဉ်ဖက်တရားတို့ကို အောက်မေ့အမှတ်ရစေခြင်း
၃။ ဟိရီ = မကောင်းမှုဒုစရိုက်မှ ရှက်ခြင်းသဘော
၄။ သြတ္တပ္ပ = မကောင်းမှုဒုစရိုက်မှ ကြောက်လန့်ခြင်းသဘော (ကမ္ဘာလောကစောင့် တရား ၂ ပါး)
၅။ အလောဘ = ကာမဂုဏ်အာရုံကို မလိုချင်ခြင်းသဘော
၆။ အဒေါသ = မကြမ်းတမ်းခြင်း မခက်ထန်ခြင်းသဘော (မေတ္တာ)
၇။ အတြမဇ္ဈတ္တတာ = ယှဉ်ဖက်တရားတို့အား ဆိုင်ရာကိစ္စများကို မယုတ်မလွန် မျှတစွာ ဆောင်ရွက်ကြရန် တည့်မတ် ထိန်းသိမ်းပေးခြင်းသဘော (ဥပေက္ခာ)
၈။ ကာယပသဒိ္ဓ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ငြိမ်းအေးခြင်းသဘော
၉။ စိတ္တပသဒ္ဓိ = စိတ်၏ ငြိမ်းအေးခြင်းသဘော
၁၀။ ကာယလဟုတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ပေါ့ပါးသွက်လက်ခြင်းသဘော
၁၁။ စိတ္တလဟုတာ = စိတ်၏ ပေါ့ပါးသွက်လက်ခြင်းသဘော
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ နူးညံပျော့ပြောင်းခြင်းသဘော
၁၃။ စိတ္တမုဒုတာ = စိတ်၏ နူးညီပျော့ပြောင်းခြင်းသဘော
၁၄။ ကာယကမ္မညတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ ခံ့ညားခြင်းသဘော
၁၅။ စိတ္တကမ္မညတာ = စိတ်၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ ခံ့ညားခြင်း သဘော
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = စေတသိတ်အပေါင်း၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ လေ့လာ နိုင်နင်းခြင်းသဘော
၁၇။ စိတ္တပါဂုညတာ = စိတ်၏ ကုသိုလ်ကောင်းမှု၌ လေ့လာ နိုင်နင်းခြင်းသဘော
၁၈။ ကာယုဇုကတာ = စတသိတ်အပေါင်း၏ ဖြောင့်မတ်စွာဖြစ်ခြင်းသဘော
၁၉။ စိတ္တုဇုကတာ = စိတ်၏ ဖြောင့်မတ်စွာဖြစ်ခြင်းသဘော
မှတ်ချက်။ ။ ယခုပြခဲ့ပြီးသော သောဘနစေတသိတ် (၁၉)ပါး သည် သောဘနစိတ် အားလုံးနှင့် အမြဲယှဉ်သည်။ မိမိတို့ ကုသိုလ်ကောင်းမှု ပြုလုပ်ရာအခါ၌ ကုသိုလ်စိတ်ဖြစ်၊ မဖြစ် သိလိုပါက မိမိတို့၏ စိတ်နှင့် ကိုယ်ကို သတိဖြင့် သုံးသပ်ကြည့်ရန်လို၏။ သုံးသပ်ကြည့်သောအခါ ကိုယ်ရော စိတ်ပါ အေးချမ်းမှုရှိနေပါက ကာယပသဒိ္ဓနှင့် စိတ္တပသဒ္ဓိတို့ ပါဝင်နေသကဲ့သို့ ကိုယ်ရော စိတ်ပါ ပေါ့ပါးသွက်လက်နေပါက ကာယလဟုတာ၊ စိတ္တလဟုတာတို့ ဖြစ်နေသည်ကို သိရှိရလိမ့်မည်။ ကုသိုလ်ကောင်းမှုကို စိတ်ပါလက်ပါ အသိဉာဏ်နှင့် ပြုလုပ်သောသူ၌ ထိုစေတသိတ် (၁၉)ပါး မဖြစ်မနေ ပါဝင်ကြလေသောကြောင့် ကုသိုလ်ပြုရာအခါ၌ စိတ်ပူမှု၊ ပြာယာခတ်မှု စသည်တို့ဖြစ်နေပါက ကုသိုလ်လုပ်နေသောလည်း အကုသိုလ်စိတ် ဖြစ်နေသည်ကို သူတော်စင်များ သိထားသင့်သည်။
--ပသဒ္ဓိ စသည်ကို နှစ်ပါးစီ ဟောရခြင်း အကြောင်း--
ဒိတ္တပသဒ္ဓိ စိတ္တလဟုတာ စသည်တို့ကြောင့် စိတ်၏ငြိမ်းအေးမှု ပေါ့ပါးမှု စသည်သာဖြစ်၏၊ စေတသိတ်၏ ငြိမ်းအေးမှု ပေါ့ပါးမှုစသည် မဖြစ်နိုင်။
ကာယပသဒ္ဓိ စသည်တို့ကြောင့် စေတသိတ်အပေါင်းဟူသော နာမကာယ၏ ငြိမ်းအေးမှု စသည်လည်း ဖြစ်နိုင်၏၊ ရူပကာယ၏ ငြိမ်းအေးမှု စသည်လည်းဖြစ်နိုင်၏။
ထို့ကြောင့် ပသဒ္ဓိစသော စေတသိတ် တို့ကိုသာ နှစ်ပါးစီတွဲ၍ ဟောတော်မူသည်။
ဒိတ္တပသဒ္ဓိ စိတ္တလဟုတာ စသည်တို့ကြောင့် စိတ်၏ငြိမ်းအေးမှု ပေါ့ပါးမှု စသည်သာဖြစ်၏၊ စေတသိတ်၏ ငြိမ်းအေးမှု ပေါ့ပါးမှုစသည် မဖြစ်နိုင်။
ကာယပသဒ္ဓိ စသည်တို့ကြောင့် စေတသိတ်အပေါင်းဟူသော နာမကာယ၏ ငြိမ်းအေးမှု စသည်လည်း ဖြစ်နိုင်၏၊ ရူပကာယ၏ ငြိမ်းအေးမှု စသည်လည်းဖြစ်နိုင်၏။
ထို့ကြောင့် ပသဒ္ဓိစသော စေတသိတ် တို့ကိုသာ နှစ်ပါးစီတွဲ၍ ဟောတော်မူသည်။
-ဆက်လက်ဖေါ်ပြပါမည်။
[ပညာပါရမီ ဆရာတော် အရှင်ဉာဏဝရ ရေးသားပြုစုသော အဘိဓမ္မာပိုချချက်များမှ]
No comments:
Post a Comment